Att hitta motivationen.

Det där med motivation och träning för min del går i perioder. Vissa perioder är jag aspepp och bara kör medans nästa period så tappar jag stinget och har svårt att hitta tillbaka.
Jag har börjat använda ett par appar i telefonen som heter "30 Day Ab Dhallenge" och "30 Day Plank Challenge" (Finns MÄNGDER med olika utmaningar) och jag tycker de är kanonbra! Jag älskar denna typen av utmaningar för de dagar jag har noll motivation så piskar detta mig till att göra någon form av aktivitet ändå, jag är för mycket tävlingsmänniska för att bryta en sån här utmaning eller fuska en dag när jag väl har börjat. Det sabbar liksom mina mentala combopoäng som sporrar mig att fortsätta. Jag menar, har jag fuskat en dag så kan jag lika gärna fortsätta fuska MEN då har jag misslyckats med min utmaning.
Sedan är det en skräckblandad förtjustning när man tjuvkikar framåt hur många reps av varje jag ska göra några dagar framåt och idag var jag så "Smart" att jag kollade vad jag ska kunna sista dagen...
 
Här är dagens upplägg:
 
 
Till synes ganska harmlöst. Sedan kör jag ju plankutmaningen vid sidan om och där har jag 60sek plankan idag. Så det blir ju i alla fall lite mer match av det.
Här är dag 30:
 
 
Ja, ni ser ju skillnaden!
Dessutom är dag 30 i plankutmaningen 300s vilket motsvarar fem (FEM!!) minuter för den som undrar.
 
Till en början så fick jag nästan en chock när jag såg hur mycket det var och dessutom inom en väldigt kort tid eller hur man ska säga (dag 30 är den 4e maj för bägge). Ska lilla jag klara av allt det där? Men allvarligt talat så omvandlades det snabbt till motivation. Jag har redan efter tio dagar börjat känna en ganska så stor skillnad i min styrka och uthållighet och det peppar mig väldigt mycket, jag drivs verkligen av resultaten av min prestation. Försöker sedan visualisera mig själv om 20 dagar hur jag fixar allt som upplägget begär och hur stark jag kommer vara i kroppen då! Tänk dessa utmaningar tillsammans med ridningen några dagar i veckan och löpning (så fort mitt knä tillåter detta igen för jag har fortfarande lite känningar men det är tack och lov mycket bättre). Jag kommer må såååå bra i sommar!
Det kommer vara värt allt slit, varenda svettdroppe och jag tänker hålla ut med träningen i alla möjliga olika former och fortsätta utmana mig själv framöver. För som sagt, jag ÄLSKAR denna typen av utmaningar!
 
Kanske skulle jag lägga upp ett liknande koncept för mig själv i löpningen? Vet att RunKeeper har något liknande men hade varit kul att göra ett eget som är bara anpassat efter mig och mina mål.
 
I övrigt så ska jag åka ut till hästapållen idag med. Just nu regnar det en del men jag hoppas för allt i världen att det ger med sig innan jag åker ut. Det är så himla trist att sitta och rida i ösregn, det räcker att paddocken blir en gigantisk vattenpöl direkt. Enligt diverse vädersidor så ska det sluta regna runt 15-tiden så då kanske lite hinner sjunka undan innan jag är ute. Det tar ändå typ lite mer än en timme att åka kollektivt till stallet från jobbet så är nog inte ute förrän runt 17:45 ändå.
 
Älskade lilla tokhästen!
 
Ska fortsätta jobba på samma sätt som i förrgår med honom. Det kändes så galet bra och det ska bannemig bibehållas! Idag blir nog mycket lyhördhetsträning och lösgörande övningar så som övergångar, halter och sidförande med fokus på att bibehålla en stadig form vad jag än ber honom om. Basic, men ack så svårt om man ställer krav på att göra det perfekt! Om jag är taggad? Definitivt!

Kommentera här: